tisdag 26 mars 2013

Last blog assignment!

Important: I have chosen to write this blog post in Swedish since the interviews I held as well were in Swedish. Therefor it was easier to keep writing in the same language.

Det första ”mässbordet” och personen jag intervjuade var Frida Ottersgård. Hennes ursprungliga tanke var att hon ville skriva en novell som skulle vara uppbyggd av ett flertal kortsagor. Hon ville att dessa korta sagor skulle vara fristående men med gemensamma komponenter för att knyta samman dem alla. Hon ville blanda olika stilar såsom allt från cliffhangers till dikter eller krönikor. För att knyta dem samman funderade Frida på om de skulle ha en gemensam karaktär eller om alla kortsagor kanske skulle handla om varsin känsla eller genre. Från början tänkte Frida även skriva mycket om det ”Amerikanska livet”.  

I slutändan valde Frida att novellen skulle handla om en karaktär och att det var hennes liv man skulle få uppleva genom hennes ögon. Den första stora förändringen från hennes ursprungside var att hon bestämde sig för att skriva i dagboksform då det kändes enklast. Under jullovet så åkte Frida på en resa till Sydafrika. Innan hon åkte visste hon att hon ville ha med influenser av landet men det var först där borta, och efteråt, som hon insåg hur mycket fattigdomen verkligen påverkade henne. När hon var hemma igen i Sverige valde hon att dela upp boken i två delar där det Sydafrikanska livet skulle ta lika mycket plats som det Amerikanska. Frida skrev den första halvan av boken om en tjej som blev adopterad från Sydafrika och den andra delen om hur hennes liv kunnat se ut om hon inte blivit adopterad. För att få berättelsen med verklighetstrogen skrev hon om riktiga platser och händelser.

För att få ihop nog för de akademiska målen med projektet så valde Frida att undersöka publishing. Dock började hon att undersöka så pass mycket om Sydafrika så att hon själv tyckte att det borde räcka för den akademiska delen. Dock stötte hon på lite problem när hon väldigt sent under projektet fick veta att hon faktiskt behövde inkludera publishing. Frida satsade allt under två veckors tid och fick tillslut ihop en guide om publishing och vad man ska vara beredd på när man vill/har blivit accepterad av ett bokförlag.

Hennes process har varit lite ojämn då hon inte gjorde så mycket under höstterminen för att hon inte kunde bestämma sig helt för vad hon ville jobba med. Hon kom igång ordentligt först efter sin resa under jullovet där hon fick mest inspiration. När hon väl kom igång så började skrivandet att flyta på. Under veckorna efter projektperioden jobbade Frida på för fullt för att hinna med både novellen men även guiden om publishing. Hon skrev mycket på sin blogg och pratade en del med Jeanette Clayton om just publishing.

Frida hade gärna velat komma igång tidigare från början med hela projektet och novellen men är i slutänden nöjd även om det fanns vissa grejer hon gärna ändrat/förbättrat. Till exempel hade hon gärna velat hinna skriva mer och längre än det hon nu hann med.

Den andra intervjun jag gjorde var med Alice Paues (som har jobbat med Anabelle Lancelot). Hennes ursprungliga tanke var att skapa en sorts akademisk uppsats fast det skulle göras i formatet av en hemsida. Den skulle försöka hålla samma standard som en akademisk uppsats sett till källhänvisning och akademiskt språk. Hemsidan skulle handla om/innehålla de fyra olika produktionsstadierna i filmskapande och på ett enkelt sätt förklara för en olärd publik hur man gör en film. Alice ville balansera innehållet mellan att vara för generell till allt för detaljrik för att så många som möjligt ska förstå, d.v.s. inte gå in allt för långt på till exempel olika teknikaliteter. Deras mål var att ha intervjuer med folk från branschen för att få en ordentlig insikt i den världen och inte bara söka om information på nätet.

När projektet nu är slut är deras hemsida och slutprodukt väldigt lik deras ursprungliga idé. De problem de stötte på var bland annat att det var svårt att arrangera intervjuer, svårt att nå dessa personer. Dock fick de till en intervju vilket dem var nöjda med. De fick även lära sig att det inte är fyra produktionsstadier i filmskapande utan faktiskt fem, så de skrev om alla dessa på hemsidan. Det här upptäckte dem ganska sent, men det var inte svårt att ändra på för det var inga fel i deras fakta utan bara att de behövde dela upp delarna annorlunda än vad de gjort.

Alice har haft en bra process som har varit relativt effektiv. De började med att leta många akademiska källor och olika böcker om ämnet. Sedan jobbade de med att hitta just rätt information för sitt projekt och organisera detta på det viset de ville ha det. De källhänvisade under tidens gång och intervjun skedde på sidan om då den varit relativt självständig från arbetet. Efter projektets slut var de nöjda med sin källhänvisning och källkritik. De är även nöjda med det slutgiltiga utseendet av hemsidan och med all text men hade gärna velat ha fler intervjuer med någon som jobbar/jobbat på en riktig filmproduktion. Skulle även gärna lägga till lite fler bilder på hemsidan om hur allt går till.

Om jag ska jämföra dessa två olika projekt med mitt eget om projekt bröstcancer så finns det både likheter och olikheter. Om man ser till slutprodukterna så är det Fridas projekt som ändrat sig mest under tidens gång. Hennes slutprodukt var en novell (precis som hon tänkt från början) men den fick sig ett helt nytt upplägg med endast två olika delar istället för flera olika korta sagoberättelser. Det som var skillnaden mellan min ursprungliga idé och min slutprodukt var att den presenterades i skriven form (liten faktabok) istället för den muntliga versionen (presentation vid Kulturcafét) som jag tänkt mig från början. Förutom några små saker så var Alice slutprodukt den hon tänkt sig från starten med en akademiskt skriven hemsida om hur processen av en filmproduktion ser ut.

Om man ser till själva processen och hela projekt tiden så var jag redan klar med hälften av mitt projekt innan jullovet då jag redan sålt klart mina Rosa Band, vilket var hälften av mitt projekt. Det här var väldigt skönt för mig medan till exempel Frida först kom igång med starten av sitt projekt efter jullovet. Hon blev väldigt stressad över det här och det var något hon gärna ändrat och gjort annorlunda.

Vi alla tre har haft ett akademiskt syfte genom all fakta vi har sökt och använt oss av. Frida om Sydafrika och publishing, Alice om hur man skapar en film och jag om bröstcancer. Där var vi väldigt lika och vi alla har kämpat hårt med just dessa delar även fast våra ämnen skiljer sig mycket åt. Jag var dock den enda som inte egentligen ville ändra på nästan någonting av mitt projekt då allting gått väldigt väl med intervjuer och läkare jag har träffat. Frida och Alice hade lite mer problem med dessa och har båda uttryckt att de finns saker de gärna gjort annorlunda eller ändrat på med sina projekt. 

onsdag 20 mars 2013

Final product! So happy!!

Today I received my final products, my small breast cancer books! They look so good and I could not be happier right now. Everything is now ready for tomorrow and the Kultur Café. I will also try to stop by my mentor´s office to give her a copy of my book.

Kista Snabbtryck delivered just as promised and if I need this favor in the future I will surely come back to them. The book is exactly what I wanted. 


onsdag 13 mars 2013

Drawing of my upcoming mässbord!

Today I also planned for how I want my mässbord to look like during the Kulturcafé. Here is a quick drawing of how it probably will look!

The theme will be all about pink, red, hearts and Rosa Bandet. Striking sentences fastened on the screens in the back and a cloth with hearts on the table. I will be selling Rosa Bandet and the breast cancer books will of course be in focus!

Final touches on the book

Tomorrow is the deadline for the project and I am currently working on the last final details on the book. Tomorrow I will email my digital version of my book and a description of my mässbord.

It really feels great to be so close to the end and I am so happy of what I have accomplished. I have learned so much and I know that my work has and will spread the knowledge to many young women. I do not only feel like I did a project, but that I did a project that has affected me in so many ways and I feel that I come out much stronger in life after all the fantastic experiences this project has brought me. 

tisdag 12 mars 2013

Glöm inte handen! (Bröstcancer)

Today I spoke with my project mentor about the final product hand in and what my project is called. My book´s name is going to be “Glöm inte handen!” so therefor that will be the name of the whole project as well but with breast cancer in brackets afterwards. On the Kulturcafé I will have a small booth where I will display my books and I have already thought about how the rest is going to look on the table.

The final deadline is on Thursday and during that day I will be handing in my book in digital form to my mentor. 

Draft sent to the doctor for final valuation!

A couple of days ago I sent the draft of my texts for my book to Dr. Lagercrantz. It feels good and I really feel like I have all the facts that I need to make sure people understand this disease better than before. I also feel so happy in myself because it has been a great journey for me with a lot of emotional meetings and striking facts I have faced about this cancer. I have learned incredibly much and this is an experience that I will never forget.

Also, I have had the fortune to be lucky in this project. There has not really been much that has gone the wrong way for me which makes me even happier. I have had great contact with the doctor at Karolinska Sjukhuset and I even got to meet patients with breast cancer and got to hear their stories which are amazing. This whole project has taught me so much, mostly about breast cancer but also about people and how to handle and deal with this cancer. 

lördag 9 mars 2013

Compiling all facts for the book!

Finally I have the time to blog again! Last week I begun to compile all the facts for my book now and things are starting to come together. I have the structure ready since earlier and now it is only to fill in words and texts and pictures where they belong and make sure everything is understandable and readable since there are hard medical words and terms used.

My plan is to send the draft of the texts to Dr. Lagercrantz during the next week since she has been so supporting and has offered to help me correct the draft to make sure all facts are used properly and that there are no mistakes made when spreading the knowledge and truth about breast cancer. When this is done it is only the printing of the book left and I am already in touch with a printing company (as stated in former blog posts here) so everything is really starting to fall into place.

The Kulturcafé is just around the corner now!